Combinarea corecta a alimentelor, numitorul comun al tuturor dietelor pentru slabit (partea 1)

Ce inseamna sa combinam corect alimentele?

M-am intalnit de curand cu o prietena pe care nu o mai vazusem de cateva luni. Stiind-o cam grasuta, de data aceasta, am ramas surprinsa de faptul ca Andreea arata foarte bine, daduse cateva kilograme jos si era mult mai optimista si mai plina de energie fata de cum o stiam eu. Mi-am dat imediat seama ca isi schimbase clar regimul de viata, pentru ca stiam cat de pofticioasa si de nepasatoare vis-a-vis de alimentatie era inainte. Bineinteles ca m-am bucurat pentru ea si nu m-am putut abtine sa nu o intreb cum a reusit aceasta transformare a corpului sau. I-am spus ca odata cu aceasta transformare se citeste pe chipul ei si o stare de bine interioara, o stralucire in privirea ei si oPoza combinare alimente 2 dorinta apriga de a reusi in tot ceea ce isi propusese. Deja una dintre reusite era evidenta: avusese puterea de a-si schimba modul de viata la varsta de aproape 50 de ani si nu dadea semne ca s-ar simti in vre-un fel  frustrata de noul mod de a manca. Dimpotriva, mi-a spus ca nici dupa ce va da jos cate kilograme si-a propus nu va dori sa revina la “normal” pentru ca de acum pentru ea firesc era acel nou mod de alimentatie pe care il vedea deja ca pe un stil de viata sanatos.
Mi-a spus ca regimul pe care l-a tinut se baza pe o alimentatie combinata: un aliment concentrat  si legume crude. Trebuie sa iti spun aici ca aliment concentrat reprezinta orice tip de aliment care nu este fruct sau leguma.  In fiecare saptamana mergea la un nutritionist care ii analiza evolutia si ii propunea regimul pentru saptamana urmatoare. Timp de o saptamana avea voie sa manance doar alimentul concentrat respectiv si salata de legume crude plus o portie din anumite fructe. Practic regimul consta in restrangerea gamei de alimente, in principal, si combinarea corecta a alimentelor premise, in special.
Ascultand-o pe Andreea si rememorand si compozitia altor diete pe care, de-a lungul timpului, le auzisem de la diversi cunoscuti, prieteni, membrii familiei, mi-am dat seama ca toate dietele au un numitor comun. Toate au la baza combinarea corecta a alimentelor.  Asa cum ne invata numerosi nutritionisti, de fapt, alimentatia sanatoasa mentine greutatea ideala.
Pentru ca de foarte multe ori am auzit vorbindu-se despre aceasta sintagma: combinarea corecta a alimentelor, dar foarte rar am auzit explicatii pentru acest fenomen m-am gandit ca si pe tine te-ar putea ajuta sa afli cate ceva despre el. Eu, in general sunt o persoana greu de convins sa faca un anumit lucru pentru ca asa trebuie, sau pentru ca asa e bine. Pana nu ma lamuresc singura, cautand explicatii pentru actiunea respectiva, nu pornesc la treaba. Asa am facut si atunci cand am primit cateva semnale in legatura cu felul in care combinam alimentele, mai ales pentru mesele din weekend cand cartofii cu friptura constituiau felul principal de mancare la masa de pranz pe care o serveam impreuna cu familia. Salata faceam doar cand si cand, considerand ca nu avem timp suficient, inainte de ora mesei,  sa spalam toate legumele si sa o preparam. Adaugam si un desert, ceva dulce sau eventual un fruct pentru copil si o cafea pentru noi, cei mari.
Ma uit la ceea ce ti-am povestit mai sus si numar cate greseli faceam! Deja m-a luat durerea de cap!  Iti dau mai jos cateva explicatii cu ajutorul carora sa intelegi chiar tu unde am gresit si apoi sa te gandesti daca ai si tu ceva de corectat sau nu in modul de alimentatie. M-ar bucura sa stiu ca tu deja aplici urmatoarele principii si ca te bucuri de beneficiile unui mod corect de a combina alimentele. In acest caz te rog mult sa imi scrii pentru ca eu, cu siguranta, am multe de invatat de la tine. 
De ce este atat de importanta combinarea corecta a alimentelor?
Sistemul nostru digestiv nu poate digera doua categorii de alimente concentrate (iti readuc aminte ca aliment concentrat reprezinta orice tip de aliment care nu este fruct sau leguma de ex: carne, branza, oua, paine) in acelasi timp deoarece, fiecare dintre cele doua, necesita o anumita combinatie de enzime pentru procesare. Daca nu tinem cont de aceasta regula, si mancam la aceeasi masa doua alimente concentrate diferite, corpul va produce doua tipuri de enzime pentru a digera ambele categorii de alimente. Aceste enzime vor intra in contradictie unele cu celelalte (mai pe romaneste: se vor bate cap in cap) si atunci, nici unul dintre cele doua alimente nu se va digera complet.
Practic, atunci cand mancarea ajunge in stomac, sucul gastric isi regleaza aciditatea (ph-ul) si enzimele in functie de tipul alimentului consumat, astfel incat mancarea sa fie digerata complet.  Consumand doua alimente nepotrivite, care au nevoie de ajustari diferite ale sucului gastric, rezulta un suc gastric ce NU este capabil sa digere complet niciunul dintre cele doua alimente. 
Mancarea incomplet digerata ajunge in intestinul subtire, intra in putrefactie in interiorul organismului nostru si poate ramane blocata acolo o perioada foarte mare de timp, uneori chiar ani de zile ca sursa constanta de toxine.  Ele ne otravesc zi de zi si ne expun la foarte multe boli constituind un mediu excelent pentru bacteriile daunatoare organismului nostru si pentru parazitii intestinali.
Acest fenomen constituie principala cauza a multor boli cronice precum cancer, boli digestive, parazitoze, boli de piele, constipatie, hepatita, candidoza, etc. Probabil ca deja te-am speriat, dar sa stii ca este foarte posibil ca tu sa nu faci niciuna dintre aceste boli daca vei decide ca, de acum inainte, sa tii cont de combinarea corecta a alimentelor. Dar, daca vei combina alimentele gresit, zi de zi si de acum inainte pentru cativa ani, zeci de ani cu siguranta te vei imbolnavi. Tu si doar tu vei face alegerea potrivita!
In anii ’20 Dr William Hay a promovat acest concept si a creat dieta care ii poarta numele, dieta Hay, tocmai pentru a isi trata propriile probleme de sanatate.  Urmand propria dieta rezultatele nu au intarziat sa apara in sensul combaterii oboselii, imbunatatirii capacitatii de autovindecare a organismului, a digestiei si a capacitatii de asimilare a nutrientilor. Dr. Hay a sustinut combinarea corecta a alimentelor  ca singura metoda pentru o buna digestie si asimilarea substantelor nutritive esentiale. 
Pornind de la aceasta teorie, alimentele se pot clasifica in trei mari categorii, in functie de substantele chimice necesare pentru a fi digerate in corpul tau:
  1. Proteinele, cum ar fi carnea, branza sau ouale. Acestea dupa digestie formeaza substante acide in organism.
  2. Alimente care formeaza un mediu alcalin dupa digestie, cum ar fi legumele si marea majoritate a fructelor. In aceasta categorie intra chiar si fructele care sunt acide, de exemplu lamaile, dar care dupa digestie formeaza substante alcaline.
  3. Glucidele concentrate si  alimentele care contin amidon. In aceasta categorie intra cerealele, painea, toate alimentele care contin faina, toate zaharurile si alimentele care contin zahar, cu exceptia fructelor sau legumelor. Aceasta categorie de alimente formeaza mediu acid.
Din tot ceea ce am spus pana acum, rezulta ca:
  • la aceeasi masa se poate consuma doar un anumit aliment concentrat .
  • produsele alimentare se impart in trei mari categorii, în funcție de substanțele chimice necesare pentru a le digera in corpul tau.
Cum se leaga aceste doua afirmatii vei vedea in urmatorul meu articol care va fi o continuarea a acestuia. Iti voi spune atunci cateva reguli de baza privind combinarea corecta a alimentelor si iti voi prezenta  un  tabel cu cele trei mari categorii de alimente si modul corect de a le combina. Iti pot spune deja ca, la aceeasi masa, sunt permise combinatiile intre grupele 1 si 2, 2 si 3, dar sunt interzise cele intre 1 si 3.
 Daca ai tinut vreodata un regim de slabire, poti  incearca sa compari lista alimentelor permise cu tabelul respectiv si, cu siguranta, vei observa ca practic pe durata dietei ai respectat cu strictete regulile de combinare a alimentelor. De aici si concluzia mea ca numitorul comun al tuturor dietelor pentru slabit este combinarea corecta a alimentelor. Eu consider ca alimentatia sanatoasa mentine greutatea ideala si ca nu trebuie sa tii nici o dieta daca mananci corect si la ore potrivite. Aspectul acesta cu orele potrivite se refera la ritmul circadian, adica la modul in care functioneaza organismul uman de-a lungul intregii zile, tema pe care nu o voi detalia acum dar care va constitui subiectul unui alt articol pe care ti-l voi prezenta in curand.
Sper ca ti-am starnit curiozitatea, si ca vei astepta si vei citi cu interes si continuarea acestui articol! Astept sa imi spui daca lucrurile sunt clare pana in acest moment sau daca iti doresti sa insist mai mult asupra vreunui aspect. Imi poti lasa mai jos, intr-un comentariu, parerea ta.