Combinarea corecta a alimentelor, numitorul comun al tuturor dietelor pentru slabit (partea a 2 a)

Combinarea alimentelor si alte reguli pentru o digestie optimaSalata 8
Iti povesteam in articolul precedent, pe care iti recomand sa il citesti aici (inaintea de a-l parcurge pe acesta), despre prietena mea Andreea care tine o dieta pentru slabit de cateva luni. Mi-a spus ca au trecut deja patru luni de cand practic, are un nou regimul de viata. O admir si o pretuiesc pentru vointa de a aduce aceasta enorma schimbare in viata ei! Mi-a spus ca atunci cand a inceput aceasta dieta avea o problema de sanatate legata de digestie. Suferea de cativa ani de reflux gastro-esofagian. Cand nutritionistul i-a prezentat planul sau, Andreea, vazand ca in mare parte dieta se baza pe consumul de alimente crude, l-a privit cu scepticism , si si-a spus in gand: Ok, voi incerca dar daca vor aparea probleme cu stomacul, pe perioada regimului, renunt la el in secunda doi. Zis si facut! Au trecut patru luni si Andreea tine in continuare dieta. Consumand multe alimente crude, nu numai ca i-a disparut disconfortul gastric dar, acum, se simte si mult mai plina de energie decat inaintea regimului.
Aceasta este o dovada a faptului ca modul in care ne hranim are efect direct asupra starii noastre de bine, de zi cu zi si, pe termen mai lung, asupra starii noastre de sanatate. Din acest motiv trebuie sa stii ce poti face pentru a ajuta sistemul digestiv sa lucreze in favoarea ta. Invata din regulile de mai jos si ofera si copiilor tai un mod de viata sanatos.
Aceste reguli trebuie sa le vezi ca pe o modalitate de imbunatatire a digestiei si sa le aplici cat mai des. Poate ca iti va fi greu la inceput, dar  ia-o treptat, pas cu pas, zi dupa zi, si corecteaza greselile pe care le faceai pana acum. Si eu am facut la fel, si cand mi-am dat seama cat de importante sunt aceste reguli am inceput sa imi invat si familia si prietenii. Nu a fost prea usor sa ii conving sa isi schimbe obiceiurile alimentare, inca mai lucrez la acest aspect, dar simt ca deja am obtinut rezultate.
Mai trebuie sa tii cont si de faptul ca modul in care alimentatia ne afecteaza sanatatea, depinde de la o persoana la alta si tine, si de moderatie, si de stilul nostru de viata, in general. De exemplu, pe langa regulile de mai jos eu iti recomand sa mananci cu masura (chiar daca faci combinatii corecte) si sa faci si putin sport pentru intretinerea starii de bine holistice. Am invatat de la prietenul meu Mihai, care este psiholog de meserie, ca starea de bine care tine de minte, suflet  si trup se numeste bunastare holistica.
Trebuie sa stii ca exista trei mari categori de combinatii alimentare:
  • Combinatia perfecta, adica cea mai buna alegere pentru a avea o digestie optima;
  • Combinatia medie (sau neutra) adica situatia in care sistemul digestiv, cu putin efort, face fata acestei combinatii, dar nu trebuie sa abuzezi;
  • Combinatia daunatoare, atunci cand digestia nu se realizeaza asa cum ar trebui, este incetinita si incompleta, lucru care dauneaza grav sanatatii intregului tau organism. Repetand combinatii daunatoare, in cativa ani, te poti alege cu boli cronice datorate dietei tale.
Inainte de a-ti spune cateva reguli de baza privind combinarea corecta a alimentelor vreau sa iti prezint un tabel cu trei grupe mari de alimente, tabel ce va sta la baza discutiei noastre.
GRUPA I GRUPA II GRUPA III
NU se combina cu Grupa III Se  combina cu GRUPA I sau GRUPA III
NU se combina cu Grupa I
ALIMENTE CARE CONTIN PROTEINE ALIMENTE NEUTRE (ALIMENTE CRUDE SI GRASIMI)
ALIMENTE CARE CONTIN CARBOHIDRATI (AMIDON, ZAHARURI)
PROTEINE ANIMALE LEGUME CU CONTINUT SCAZUT DE GLUCIDE
CEREALE SI DERIVATE
Carne rosie: vita, porc, miel, vanat Morcovi Cereale integrale: grau, orz, porumb,
Carne de pasare: pui, curcan Conopida ovaz, mei, orez, secara
Peste de toate tipurile Telina Paine
Oua Sparanghel Faina, Amidon
Branzeturi degresate
Vinete Castane
Lapte, inclusiv soia  Fasole verde  
Iaurt, inclusiv soia Sfecla FRUCTE DULCI
  Brocoli Banane coapte
FRUCTE Varza Mere dulci
Mere Dovlecei Smochine (proaspete si uscate)
Caise (proaspete și uscate) Rosii crude Struguri dulci
Mure Praz Pere coapte
Afine Ceapa Stafide
Cirese Pastarnac Papaya
Grapefruit Mazare  
Struguri Spanac LEGUME CU CONTINUT DE AMIDON
Kiwi Castraveti Cartofi
Lamai Avocado Cartofi dulci
Mango Cicoare Dovleac
Pepeni Salata de porumb  
Nectarine Usturoi SOSURI PENTRU SALATE
Portocale Salata verde Ulei de masline sau uleiuri de seminte presate la rece + smantana dulce
Pere Mustar  
Ananas Ardei, rosu si verde EXCEPTII
Prune crude si uscate Ridichi NU se combina cu nimic, nici macar cu GRUPA I
Zmeura Ceapa verde Dulciurile
Capsuni Legume germinate Pepenii
Mandarine Seminte germinate  
  Gulie  
LEGUMINOASE    
Linte IERBURI SI AROME
 
Fasole Patrunjel  
Naut Salvie  
Tofu Tarhon  
  Cimbru  
SOSURI PENTRU SALATE Coaja rasa de lamaie  
Dressing  cu ulei si Coaja rasa de portocala  
suc de lamaie sau otet de mere    
  SEMINTE  
OTET Floarea-soarelui  
Dressing smantana Susan  
Maioneza (home-made) Dovleac  
     
  INLOCUITORI DE ZAHAR
 
  Miere  
  Sirop de agave
 
  Stafide si suc de stafide  
     
TARATE  
  Tarate de grau  
  Tarate de ovaz  
  Germeni de grau  
     
  OLEAGINOASE (NUCI)  
  nuci, alune, migdale, caju, etc.      (fara arahide)
 
     
  GRASIMI  
  Unt si branzeturi grase
 
  Smantana grasa
 
  Galbenusuri de ou  
  Ulei de masline (virgin)  
  Ulei de seminte de floarea soarelui  
  Ulei din seminte de susan (presat la rece)  
 Iata care sunt cateva reguli de baza in ceea ce priveste combinatiile alimentare sanatoase:
 1. La o masa trebuie sa mananci un singur aliment concentrat. Aliment concentrat reprezinta orice tip de aliment care nu este fruct sau leguma (exceptie fac legumele bogate in amidon, de exemplu cartofii). 
Regula numarul 1 se refera si la faptul ca nu trebuie sa consumi, la aceeasi masa, doua alimente concentrate din aceeasi grupa.
 2. Nu combina niciodata proteinele (carnea, branzeturile, ouale)  cu alimentele care contin carbohidrati (cartofi, paine, orez, paste fainoase, produse de patiserie) sau cu leguminoase (fasole, linte, naut). Deci, nicioadata Grupa I cu Grupa III sau, Grupa I tot cu Grupa I.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
NU cartofi cu friptura! (Stiu, si pe mine ma doare, dar te vei obisnui! Poti inlocui cartofii cu cativa dovlecei la gratar, mai pui si o rosie si un castravete crud alaturi si vei vedea ce combinatie faina obtii!)
NU paste fainoase cu carne!
NU pateuri cu carne!
NU lapte cu cereale!
NU carne cu oua!
NU carne cu branzeturi!
NU carne cu fasole!
 3. Alimentele neutre, Grupa II se pot combina cu proteinele, Grupa I, sau cu alimentele care contin amidon sau carbohidrati, Grupa III, dar nu la aceeasi masa.
Practic alimentele din Grupa II, in mare parte legume fara amidon, se pot combina cu orice, dar pe rand, la mese diferite.
 4. Intre mese trebuie sa lasi timp suficient stomacului ca sa digere alimentele de la masa precedenta. Iti dau aici cateva exemple ca sa iti fie mai usor sa calculezi chiar tu.
-          Apa: 0 – 15 min;
-          fructe crude: 30 – 60 min;
-          sucuri de legume si fructe crude: 15 – 30 min;
-          legume crude: 30-60 min;
-          legume gatite: 40 min – 2.5 ore;
-          legume amidonoase gatite (cereale, cartofi, fasole, naut, linte): 1.5 – 4 ore;
-          oleaginoase (nuci, caju, migdale) si seminte crude 2-4 ore;
-          seminte, lapte, peste, orez, morcov, arpacas, unt, paine, varza cruda, mere: 2-3 ore
-          lactate procesate: peste 4 ore;
-          carne (inclusiv peste): 3 – 4 ore;
-          ou fiert moale, ulei, avocado: 1-2 ore;
-          ou fiert tare, varza gatita, anumite tipuri de carne: 3-8 ore
Analizand putin exemplele de mai sus, vei observa ca intre doua mese, una cu proteine si cealalta pe baza de amidon, indiferent de ordinea lor, este mai bine sa lasi sa treaca cel putin 4 ore, iar masa de fructe se poate lua inainte cu aproximativ ora fata de urmatoarea masa.
 5. Proteinele, Grupa I, alimentele care contin amidon sau carbohidrati, Grupa III, si grasimile trebuie sa le consumi in cantitati foarte mici. Ar fi bine ca dieta ta sa fie alcatuita din cat mai multe alimente neutre, Grupa II, si mai ales din alimente crude.
Stii cum apreciezi cata carne ar trebui sa mananci intr-o zi? “Masori” portia cu palma. Portia zilnica de carne nu ar trebui sa fie mai mare decat palma ta, inclusiv ca si grosime.
Un om ar trebui sa consume 70-80% alimente crude pentru o digestie optima si pentru o stare de bine generala in corpul sau. 70-80% este un procent foarte usor de aplicat vara si toamna datorita abundentei de vegetale. Iarna si primavara un procent realizabil ar fi intre 50-60%. Explicatia pentru acest indemn este destul de complexa dar, pe scurt, ea se refera la faptul  ca:
  • in stare cruda alimentele au mai multi nutrienti: vitamine, aminoacizi, grasimi bune, enzime;
  • consumand alimente neprocesate termic asimilam mult mai usor nutrientii continuti de catre acestea;
  • consumam “apa vie” , pe care alimentele crude o contin din belsug;
  • aducem in favoarea digestiei un aport de un anumit tip enzime pe care organismul nostru nu le poate primi din alte surse de mancare.
Iti aduci aminte ca iti spuneam ca prietenei mele, Andreea, i s-a imbunatatit digestia consumand alimente crude cam in proportie de 80%, cu toate ca ea se astepta sa aibe probleme cu refluxul gastric? Tocmai ti-am oferit mai sus explicatia.
 6. Dintre cereale trebuie sa le consumi doar pe cele integrale, iar pe cele procesate ar fi bine sa le elimini din dieta ta.
Doctorul Pavel Chirila, unul dintre coautorii cartii “Nu Hrani Cancerul” (pe care ti-o recomand cu drag sa o citesti, chiar daca nu ai probleme de genul respectiv) spunea intr-o emisiune televizata ca marile probleme de sanatate ale omenirii s-au inmultit galopant in ultimele doua secole, iar una dintre cauze o reprezinta inventarea morii cu valturi, cu ajutorul careia a inceput fabricarea fainii albe, la inceputul secolului 19.
 7. Laptele nu se combina cu nici un alt aliment si trebuie consumat in cantitati limitate.
Laptele animal contine o cantitate mare de proteine si hormoni de crestere pentru a face puiul de animal sa creasca foarte mult intr-un timp scurt. Un vitel, de exemplu creste, in primele luni de viata mult mai rapid decat un copil cu aceeasi varsta. Dupa cateva luni organismul vitelului nu mai are nevoie de acest tip de hrana deoarece si-a definitivat cresterea initiala. Cam acelasi lucru se intampla si la om, cu deosebirea ca puiul de om creste mai lent si are nevoie de lapte o perioada mai mare de timp. Practic, dupa o anumita varsta, organismul nostru nu mai secreta acele enzime necesare digerarii laptelui, pentru ca laptele nu ii mai este necesar. Din acest motiv multi oameni nu pot consuma lapte spunanad ca au probleme gastrice dupa ce il beau.
 8. Fructele se consuma doar pe stomacul gol.
Practic, trebuie sa tii cont de intervalul de timp in care se digera alimentele consumate la masa precedenta (ti-am dat mai sus cele mai imortante exemple) si sa iti planifici o masa doar cu fructe, iar apoi sa mai lasi inca aproximativ o ora pana la masa urmatoare. Daca stomacul nu este complet gol fructele vor “astepta” la rand ca sa fie digerate. Stand in stomac mai mult de 30 de minute ele incep sa fermenteze iar tu vei simti ca te balonezi si ca ai crampe abdominale. Cel mai bine ar fi ca fructele sa le mananci la prima masa din zi. Atunci stomacul este gol, este foarte odihnit si va asimila in totalitate vitaminele si ceilalti nutrienti din fructe. Fructele reprezinta alimentul cel mai usor digerabil si contin in proportie de 70-80% apa. Sa stii ca apa continuta in alimentele crude este cea mai valoroasa, motiv pentru care se mai numeste si apa vie. Plantele extrag din sol apa care contine minerale anorganice si o transforma, prin toate procesele ei de crestere,  in apa cu continut de minerale organice, minerale compatibile cu corpul nostru (mai exact, asimilabile de catre celulele umane) si pe care acesta le va folosi din plin. De exemplu atunci cand bem apa aceasta nu contine minerale organice ci anorganice, multe dintre ele fiind chiar daunatoare organismului nostru (de ex. metalele grele). Intelegi acum de ce sunt atat de benefice corpului nostru fructele si legumele crude?
 9. Mananca cel putin o masa de fructe pe zi.
Consuma mai ales fructe care prin digestie creaza un mediu alcalin in stomac (caise, cirese, struguri, nectarine, pere, pepene, banane, curmale, lamai coapte, stafide, nuca de cocos proaspata etc). Fructele acide sunt afinele, murele, visinele, capsunile, bananele verzi, fructele uscate etc. Cel mai bine este sa consumi fructe de sezon cultivate chiar in tara ta, pe care sa le cumperi direct de la producatori. Masa de fructe ar trebui servita pana in orele 15-16.
 10. Nu combina niciodata fructele sau dulciurile cu restul alimentelor, nici macar ca desert.
Orice aliment dulce se manaca doar pe stomacul gol deoarece in combinatie cu orice alt aliment duce la incetinirea digestiei.. Stomacul prelucreaza alimentele in ordinea in care noi le mancam. Trebuie sa stii ca zaharurile simple nu sunt prelucrate in stomac, ci in duoden iar stagnarea lor in stomac, la rand dupa alte alimente mancate inainte, favorizeaza fermentatia..
 11. Cel mai bine este sa manaci un singur tip de fruct la o masa.
Combinatia de fructe (salata de fructe) nu este cea mai buna alegere. Poti combina, totusi, fructele mai putin dulci (portocala, grepfruit, ananas, fructe acrisoare in general) intre ele, dar nu adauga si fructe dulci (banane, curmale, prune, stafide, pere,). Pe acestea manaca-le separat, pe fiecare in parte la alta masa.
 12. Mananca pepenele separat de orice alt aliment.
Pepenele este un fruct extrem de valoros. O cura de pepeni in perioada de vara-toamna este foarte binevenita. Pepenele contine peste 90% apa. Asa cum iti spuneam mai devreme, este vorba de cea mai valoroasa apa din natura, apa vie.
13. Nu amesteca alimentele grase (unt, smantana, branza) cu cele bogate in proteine dar nici cu cele bogate in carbohidrati.
 14. Nu bea apa imediat inainte de masa, in timpul ei sau imediat dupa masa. Pentru o hidratare corecta apa se bea incet.
Stiai ca se spune ca apa trebuie mestecata? Ca orice aliment si apa se digera. Bea apa inghititura cu inghititura, in asa fel incat sa aibe timp sa se combine cu saliva din gura. Cand apa ajunge in stomac acesta o digera. Daca nu este amestecata cu saliva, organismul tau o va elimina fara ca ea sa ajunga in sange si fara a te hidrata.
Apa poate dilua sucurile gastrice. Acestea au un ph acid, in jurul valorii de 3,5 iar apa este usor alcalina avand de regula ph mai mare de 7,35. Poti bea totusi un pahar mediu de apa daca servesti un aliment mai uscat. Aceasta va actiona ca un lubrifiant. Pahar mediu inseamna aproximativ 150ml. In Uniunea Europeana este agreata notiunea de pahar normal pentru un continut de 215ml dar care se umple in proportie de 75%, deci aproximativ 160ml.
 15. Daca doresti sa bei un pahar de vin natural la masa trebuie sa stii ca acesta trebuie consumat doar in timpul mesei. Vinul ajuta digestia, stimuleaza motilitatea gastrica si musculatura intestinala.
Femeilor le este recomandat un pahar de vin pe zi, in timp ce barbatilor le sunt recomandate doua pahare de vin pe zi. Vinul stimuleaza secretia sucului pancreatic iar acesta favorizeaza metabolismul uleiurilor si al grasimilor. Vezi de ce francezi beau un pahar de vin la masa si apoi incheie cu o bucatica de branza fermentata? Vestea mai putin placuta este ca vinul creste apetitul. Deci daca tii o cura de slabire nu trebuie sa il consumi. Informatiile despre vin le-am cules pentru tine din cartea “Puterea Curativa a Vinului” de Giuseppe Sicheri.
 16. Combina proteinele animale doar cu legume sarace in amidon (de ex. rosie, ardei, salata, castraveti, ceapa, varza, brocoli, spanac etc).
 17. Combina grasimile doar cu legumele fara amidon.
 18. Alimentele bogate in amidon merg foarte bine combinate cu leguminoasele (linte, naut, fasole). Exceptie face totusi, mazarea.
 19. Hidrateaza (inmoaie) oleaginoasele (nuci, alune, caju, migdale) cateva ore (6-8 ore) inainte de a le consuma.
Astfel, se elimina din ele unele substante nocive si, in acelasi timp, devin mult mai usor de digerat. Dupa ce le-ai inmuiat le poti consuma impreuna cu unele fructe crude (ca de exemplu in deserturile raw). Daca nu le-ai inmuiat trebuie sa le mananci separat de alte alimente.
 20. Mananca alimente probiotice: muraturi fermentate in saramura (nu in otet), iaurt, chefir,  varza murata, bors.
Acestea merg combinate cu proteinele de origine animala si cu legume cu continut scazut de amidon. Probioticele sunt microorganisme vii care ajuta la stabilizarea echilibrului florei intestinale prin colonizarea directa a intestinului.  Cunoscute si sub denumirea de bacterii benefice, ele se gasesc in mod natural in anumite alimente pe care deja le-am enumerat mai sus.
Incearca te rog, sa tii cont de aceste reguli, chiar daca unele dintre ele contrazic total modul de a manca traditional romanesc, cel cu care te obisnuisei de o viata. Nici mie nu mi-a fost usor, dar singurul lucru pe care il regret in acest moment, este faptul ca nu m-am dezmeticit mai devreme, cu multi ani in urma. Pornind de la principiul ca mai bine mai tarziu decat niciodata, merg inainte si aplic zi de zi ceea ce inca invat aici, impreuna cu tine. Vei vedea cat de bine te vei simti dupa masa, vei uita de disconfortul gastric, nu te vei mai balona si nu te vei mai simti obosit, ci dimpotriva, plin de energie. In acelasi timp vei elimina una din principalele cauze ale bolilor cronice si ale bolilor de metabolism.
Inchei aici, iti urez mult succes si te rog imi spui ce crezi tu in legatura cu tot ceea ce ti-am propus  sa faci, de acum inainte, referitor la combinarea corecta a alimentelor.  Sa stii ca, din regulile de mai sus, inca mai am cateva cu care incerc sa ma obisnuiesc, chiar daca pana acum nu am reusit sa le aplic 100%, dar cred din suflet ca vom razbi impreuna.
Ti se pare greu de realizat? Sau stiai deja cateva reguli dar nu prea le aplicai? As vrea sa aflu lucrurile acestea chiar de la tine!
Dedic acest articol surorii mele pe care o iubesc si o pretuiesc nespus.
PS: Prietena mea Anca, dupa ce a citit prima parte a acestui articol (pe care si tu o poti accesa aici), mi-a scris:  Combinarea corecta a alimentelor este intr-adevar mama dietelor. Si ar fi ideal sa se transforme in stil de viata. Mi-a placut cat de succint a scos ea in evidenta ideea principala a acestui articol.
Surse de informare pentru realizarea articolului:
http://www.doctormenci.ro/stil-de-viata/
http://www.vindecator.com/
http://www.cai.org/bible-studies/table-compatible-foods/
http://retetecugust.com/
http://diversificare.ro/alimente/